7 februari 2004

Lezers, gegroet!

Er is regelmatig contact tussen Arjan en het thuisfront. MSN chat is daarbij een veel gebruikt medium. Als de internetverbinding goed is kunnen we zelfs met beeld en geluid gezellig met elkaar praten. Soms is het daarvoor blijkbaar te druk op het net en moeten we het doen met een "getypt gesprek".

Meestal gaat dat over koetjes en kalfjes, soms ontstaan er heel leerzame uitwisselingen. Om jullie allemaal een beetje mee te laten maken hoe dat gaat is van het "gesprek" van 6 februari 2004 een "logbestand" aangemaakt, wat we (een beetje gekuist, dat wel) deze keer 's op de site zetten.

En nu maar hopen, dat jullie het ook leuk vinden!

 

UFO, ever sighted above Amsterdam zegt:

Druk aan 't typen?

Arjan @ KFPR zegt:

nee hoezo?

UFO, ever sighted above Amsterdam zegt:

Nou ja... ik dacht dat jij wel "op zou komen" en zag Cees ook online...

Arjan @ KFPR zegt:

hehe, nee was met school bezig, intercepties van radialen aan het oefenen

UFO, ever sighted above Amsterdam zegt:

hehehehelp

Arjan @ KFPR zegt:

hehe, is een beetje een lastig verhaal

Arjan @ KFPR zegt:

je hebt een VOR (vhf omnidirectional range) baken

UFO, ever sighted above Amsterdam zegt:

lijkt mij op een spijker (interceptie) in een band... een lek, dus

Arjan @ KFPR zegt:

die zendt zogenoemde radialen uit

Arjan @ KFPR zegt:

in elke magnetische richting heb je dan dus een radiaal lopen

Arjan @ KFPR zegt:

vanuit het baken heb je dus naar het noorden radiaal 0 of 360, 1graad is radiaal 1, 40 graden is radiaal 40 enz allemaal bekeken vaniut het baken

Arjan @ KFPR zegt:

dan heb je in je vliegtuig een RMI (radio magnetic indicator), die aangeeft op welke radiaal je je op dat moment bevind

Arjan @ KFPR zegt:

en dan moet jij een andere radiaal gaan onderscheppen volgens een vaste methode

Arjan @ KFPR zegt:

ligt eraan hoe groot het verschil is tussen de radiaal waar je op zit en waar je naar toe moet

Arjan @ KFPR zegt:

snap je het een beetje?

UFO, ever sighted above Amsterdam zegt:

ík snap dat jij het in iedergeval snapt... heb ik het goed, dat je dan met twee bakens ook je horizontale positie kunt bepalen?

Arjan @ KFPR zegt:

ja idd

UFO, ever sighted above Amsterdam zegt:

Dan is de afstand tussen twee radialen dus afhankelijk van je afstand tot het baken en de vlieghoek tov de nulradiaal van het baken?

Arjan @ KFPR zegt:

dan doe je gewoon een kruispeiling, alleen is het dus eigenlijk niet zo dat jij het baken peilt maar dat het baken jou peilt en zegt op welke radiaal je zit

Arjan @ KFPR zegt:

ja hoe verder weg van het baken hoe groter de afstand tussen de radialen heel logisch

UFO, ever sighted above Amsterdam zegt:

ik geloof dat ik het snap

Arjan @ KFPR zegt:

we hebben ook ADF (automatic direction finding), en daarmee peil je NDB's uit (non-directional beacons) zeg maar gewone radiozenders

Arjan @ KFPR zegt:

net zo als ze piratenzenders uitpeilen

UFO, ever sighted above Amsterdam zegt:

sterker nog... dat deed ik 30 jaar geleden ook... alleen was ik dan zelf het baken (en niet magnetisch) en gaf mijn kompashoek tot het doel icm de door mij geschatte afstand op. Dat was dus in dienst... toch nog nuttig geweest.

Arjan @ KFPR zegt:

ja en om het lastiger te maken kan je ook op 1 vor je positie bepalen omdat de meeste vor's DME (distance measurement equipment hebben), waarmee de afstand tot het baken gegeven wordt en je dus direct je positie weet

Arjan @ KFPR zegt:

allemaal wel behoorlijk logisch, maar die intercepties moet je gewoon veel oefenen omdat je moet leren zien waar je je bevindt ten opzichte van het baken

UFO, ever sighted above Amsterdam zegt:

Dat ligt dan wel aan de nauwkeurigheid van het radiaalsysteem.... 1 graad op 1 kM is... kraak... zo'n 150 meter?... Moet ik nog's narekenen...

Arjan @ KFPR zegt:

is sowieso nauwkeuriger

UFO, ever sighted above Amsterdam zegt:

Trouwens... als je op één baken je positie kunt bepalen is het m.i. eenvoudiger, want dan wordt je zelf weer hoekpunt op een nieuwe driehoeksbepaling.

UFO, ever sighted above Amsterdam zegt:

En dan kan je via a kwadraat = b kwadraat + c kwadraat (pythagoras) toch snel je vluchtafstand tot de volgende radiaalkruising bepalen... lijkt mij

Arjan @ KFPR zegt:

euuuhh

Arjan @ KFPR zegt:

ja, maar dat hoef je niet te weten

Arjan @ KFPR zegt:

je wil namelijk altijd een andere radiaal onderscheppen, het maakt dus niet uit hoe ver je er naartoe moet vliegen je wil alleen zorgen dat je op een goede manier een interceptie maakt en dus op de goede radiaal uitkomt

UFO, ever sighted above Amsterdam zegt:

Dan ga je er dus van uit, dat je altijd (bijna) richting baken cq radiaal vliegt?

UFO, ever sighted above Amsterdam zegt:

En dus - zeg maar - radiaaltje hopping doet

Arjan @ KFPR zegt:

we doen ook intercepties van meer dan 90 graden

Arjan @ KFPR zegt:

maar dan ga je eerst naar Abeam (langszij) het baken vliegen en dan timen en dan de interceptie koers sturen

Arjan @ KFPR zegt:

als ik het teken snap je het wel, maar dat is een beetje moeilijk met MSN

Arjan @ KFPR zegt:

lijkt me wel leuk iig

UFO, ever sighted above Amsterdam zegt:

begrip neemt toe... Het gaat denk ik vooral om een controle op je berekende tov de werkelijke vluchtpositie. Immers weet je dat je altijd op een volgende radiaal uitkomt. Het wordt alleen vervelend als jij als volgende 89 verwacht en het 91 blijkt te zijn...

UFO, ever sighted above Amsterdam zegt:

Wacht's dat kon wel 's een domme opmerking zijn... ik bedenk ineens, dat de radiaal op zich niet uitgezonden hoeft te worden, maar wordt ingemeten op de ontvanger... en dan kan de vorige opmerking niet...

Arjan @ KFPR zegt:

je weet altijd op welke radiaal je zit, als ik een inbound (naar het baken toe) interceptie moet maken op radiaal 180 en ik zit op bijv 210 dan kan dat best ver van het baken zijn maar door koers 135 te gaan sturen zit je al vrij snel op de juiste radiaal en dan maakt afstand en positie dus weinig uit. je ziet op je HSI (horizontal situation indicator) een deviatie van de geselecteerde radiaal (op dat moment dus 180) en als je er dan dus bijna opzit zie je de deviatie minder worden en ga je 180 sturen

Arjan @ KFPR zegt:

en heb je de radiaal geintercept en kan je hem afvliegen tot het baken en dan verder outbound vliegen op 360 zolang je de hsi naald maar gecenterd houdt

UFO, ever sighted above Amsterdam zegt:

Ach ja... bij die snelheden... ik moest 't lopend doen als ik weer 's op de verkeerde positie was gaan zitten

Arjan @ KFPR zegt:

maar de VOR werkt op basis van 2 radiosignalen die een faseverschil hebben t.o.v elkaar waardoor je dus nooit een radiaal overslaat, een bepaalde variatie tussen die 2 signalen bepaalt de radiaal waar je op zit radiaal 0/360 is dus variatie 0.

Arjan @ KFPR zegt:

wat ik zeg lastig om zo uit te leggen

UFO, ever sighted above Amsterdam zegt:

En dan samen met de DME... nauwkeurig genoeg... bij die snelheden zijn twee waarnemingen op een paar seconden uit elkaar voldoende om in te zien wáár je je tov het baken bevindt... ik kan mij indenken dat het "intrainen" van het inzicht ff lastig is. Maar je kan t al behoorlijk uitleggen...

Arjan @ KFPR zegt:

nauwkeurigheid ligt denk ik op zo'n 15 meter max, en wordt dus ook praktisch niet minder omdat de variatie alleen precies op de radiaal de goede is alleen komen ze dus wel verder uit elkaar te liggen

UFO, ever sighted above Amsterdam zegt:

per slot is 15 mtr nauwkeuriger dan GPS.. Worden jullie niet meer geplaagd door 1000-sten?... wij moesten in dienst altijd met 1000-sten rekenen. Daarvan zaten er meer in een cirkel en ze hadden de eigenschap om op 1 km precies 1 mtr straalwijdte te nemen.

Arjan @ KFPR zegt:

precisie wordt minder als je buiten bereik van het baken komt en ik zal eens opzoeken hoe precies het is. We doen er ook approaches mee dus dan wil je wel goed uitkomen

UFO, ever sighted above Amsterdam zegt:

Ach... op de laatste meters zie je de lichtjes wel

Arjan @ KFPR zegt:

ik hoop het wel anders ga ik een ander soort helder licht zien

UFO, ever sighted above Amsterdam zegt:

liever niet... wat is 't volgende onderwerp?


Terug